söndag 24 februari 2013

Vecka 9-10: Filmanalys

Vecka 9-10 ska vi titta på en film och analysera den. Filmen heter Livet är underbart. Filmen utspelar sig under andra världskriget och ni kommer att kunna använda er av era kunskaper om tidsperioden från SO-lektionerna. Filmen är en komedi om förintelsen (Går det att göra? Vi får se…)

 Här är en kort presentation av filmen från Svenska filminstitutet:

Bild från Wikipedia

"Året är 1939. Den judiske bokhandlaren Guido kommer till en stad i Toscana där han med charm och fantasi uppvaktar den vackra lärarinnan Dora. De gifter sig och får en son, Giosué. Andra världskriget bryter ut och bara tre månader innan krigsslutet skickas Guido och hans familj till ett koncentrationsläger i Tyskland. Guido gör allt för att avleda barnets uppmärksamhet från det fasansfulla som sker i lägret. Inför sin son hävdar Guido att lägret är en semesterby där man samlats för en tävling. Om sonen håller sig gömd och inte klagar över de dåliga matransonerna har han chans att vinna första pris i form av en egen stridsvagn! En gripande berättelse om en man som med humor och skratt skyddar sin son från en ond verklighet." Källa: http://www.sfi.se/sv/filmiskolan/Filmhandledningar/Filmhandledning/Livet-ar-underbart/ [2013-02-24]

Officiell trailer från youtube:

Så här kommer vi att arbeta under v. 9-10:
Vecka 9:
Filmvisning, eventuellt hinner vi börja med analysfrågorna.
Vecka 10:
Gruppdiskussioner kring filmen. Skriva analys utifrån frågor till filmen.

Ni examineras genom att ni:
  1. Deltar i gruppdiskussionerna
  2. Skriver en enskild analys utifrån frågor ni får av mig
Centralt innehåll i lgr 11 som vi kommer att arbeta med under vecka 9-10:
  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
  • Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
 Kunskapskrav som är aktuella vid bedömningen av arbetsområdet:
E
C
A
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.

Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt.
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.