Vecka 9-10 ska vi titta på en film och analysera den. Filmen heter Livet är underbart. Filmen utspelar sig under andra världskriget och
ni kommer att kunna använda er av era kunskaper om tidsperioden från
SO-lektionerna. Filmen är en komedi
om förintelsen (Går det att göra? Vi
får se…)
Här är en kort presentation av filmen från Svenska filminstitutet:
![]() | ||
Bild från Wikipedia |
Officiell trailer från youtube:
Så här kommer vi att arbeta under v. 9-10:
Vecka 9:
Filmvisning, eventuellt hinner vi börja med analysfrågorna.
Vecka 10:
Gruppdiskussioner kring filmen. Skriva analys utifrån frågor till filmen.
Ni examineras genom att ni:
- Deltar i gruppdiskussionerna
- Skriver en enskild analys utifrån frågor ni får av mig
Centralt innehåll i lgr 11 som vi kommer att arbeta med under vecka 9-10:
- Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
- Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
Kunskapskrav som är aktuella vid bedömningen av arbetsområdet:
E
|
C
|
A
|
Genom att göra enkla
sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till
tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.
Eleven kan skriva olika slags
texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i
huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och
strukturer.
Eleven kan samtala om och
diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla
och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del
för samtalen och diskussionerna framåt.
|
Genom att göra utvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan
läsas mellan raderna i olika verk.
Eleven kan skriva olika slags
texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning
samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer
och strukturer.
Eleven kan samtala om och
diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade
och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt.
|
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till
tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och
omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan
läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
Eleven kan skriva olika slags
texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning
samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och
strukturer.
Eleven kan samtala om och
diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade
och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
|