Er källförteckning skriver ni på följande sätt:
Böcker:
Efternamn, Förnamn (år). Titel. Förlagsort: Förlag.
Exempel: Söderberg, Hjalmar (1901). Martin Bircks ungdom. Stockholm. Albert Bonniers förlag.
Exempel: Söderberg, Hjalmar (1901). Martin Bircks ungdom. Stockholm. Albert Bonniers förlag.
Hemsidor:
Ange hela URL-adressen. [Datum för hämtning].
Exempel: http://ncm.gu.se/node/4880 [Hämtad: 2010-10-19].
Ange hela URL-adressen. [Datum för hämtning].
Exempel: http://ncm.gu.se/node/4880 [Hämtad: 2010-10-19].
OBS! Det räcker inte att skriva google.com, utan man måste ange den faktiska hemsidas hela adress som man hittat information på.
![]() |
Bildens källa: pixabay.com |
Checklista:
• Verkar innehållet på webbsidan vara vettigt?
• Vem har skrivit texterna?
• Vem äger webbsidan? Är det en officiell webbplats eller inte?
• I vilket syfte har sidan publicerats?
• När är den publicerad?
Råd vid val av källa på Internet:
Välj källor som redovisar så många av följande
punkter som möjligt:
• Namnet på författaren
• Författarens/informatörens titel, yrke eller position
• Författarens/informatörens organisationstillhörighet
• Datum när sidan gjordes och eventuella versioner eller uppdateringar
• Författarens/informatörens personliga data (adress, telefon etc)
• Referenser
• Avsikten med informationen
• Målgrupp för informationen
RANGORDNING AV KÄLLOR PÅ INTERNET
Officiella webbsidor
Webbplatser som ägs av myndigheter (i demokratiska länder), universitet och institutioner är mest tillförlitliga. Nyhetstjänster på nätet är ungefär lika trovärdiga som andra nyhetsmedia.
Organisationer/företag
Hur tillförlitliga dessa är beror naturligtvis på deras allmänna trovärdighet. Jämför Amnesty med Nordland. Kommersiella företag lägger upp en webbplats för att marknadsföra sig själva, vilket innebär att man som användare ska se upp för reklam.
Enskilda hemsidesmakare
Dessa ansvarar själva för innehållet. Ofta ligger de hos en kommersiell Internetleverantör eller en gratis hemsidesvärd. Men en students undersida till en institutions hemsida eller en anställds egen sida under företagets domän är inte mer trovärdig.
Bloggar och debattinlägg i diskussionsgrupper.
Är ofta men inte alltid otillförlitliga. Ska de vara att lita på behöver du känna till skribenten. Usenet är oftast vildvuxet men kan i specialfall vara användbart. E-postlistor är ofta mer slutna och därmed bättre - här kan man hitta verklig expertis. Modererade listor är bäst. Undersök om e-postlistorna har arkiv. Chattar generellt - glöm dem.
Desinformatörer.
I botten på trovärdigheten ligger rena desinformatörer, fejkade webbplatser och bluffmakare.