![]() |
Music and Literature, oljemålning av William Michael Harnett Bildkälla: Wikipedia |
Från och med torsdag v. 10 börjar vi med ett nytt arbetsområde: Litteraturen genom tiderna. Här kommer den uppgift ni ska arbeta med:
Du har av Cecilia fått en kort introduktion av litteraturens historia och de epoker som man brukar räkna till den västerländska litteraturhistorien (d.v.s. europeisk historia). Nu är det dags för dig att fördjupa dig i en epok!
Du ska tillsammans med en kamrat lära dig mer om en av litteraturhistoriens epoker. Ni ska sedan redovisa epoken för resten av gruppen, som en miniföreläsning. Efter alla föreläsningar kommer vi ha ett prov på litteraturhistorien där ni får visa enskilt vad ni lärt er under arbetet med litteraturens historia.
Syftet med uppgiften är att
- du ska få möjlighet att läsa om och fördjupa dina kunskaper om litteraturhistorien,
- du ska få läsa några stora författare och utdrag ur deras texter,
- du ska få möjlighet att visa dina kunskaper för mig och
- du ska få visa din förmåga att kommunicera och redovisa muntligt.
Epoker:
Antiken
|
Medeltiden
|
Renässansen
|
Upplysningen
|
Romantiken
|
Realismen (och naturalismen)
|
Modernismen
|
Grupper:
Anton, Fredrik, Jakob, Rasmus: Antiken
|
Amanda och Sanna T.: Modernismen
|
Sanna J. och Alice: Upplysningen |
David, Linus och Adam: Medeltiden
|
Philip, Oskar och Hampus: Renässansen
|
Natalie och Selma: Romantiken
|
Elin och Eloise: Realismen/naturalismen
|
Ni ska redovisa i form av en miniföreläsning där ni med hjälp av en presentation i Keynote visar bilder och viktiga textpunkter. Er redovisning ska vara ca 15 minuter lång.
Ni ska kunna berätta om epokens:
- Tid
- Samhälle och viktiga förändringar
- Viktiga författare och viktiga verk de skrivit
OBS! Ni ska ha med minst ett utdrag ur en viktig författare och en text hen skrivit från er epok i föreläsningen och kunna förklara varför den är typisk för sin tid. (Siktar ni på högre betyg än E krävs minst två exempel).
Redovisningarna sker under v. 12-13 (onsdag-måndag) och provet skriver vi på torsdag v. 13.
Källor att använda för att hitta fakta:
Börja med att läsa lärobokstexterna om litteraturhistoria som jag scannat in och lagt på fronter (gå in på svenska – Cecilias mapp).
Andra källor:
- Antologier och böcker i klassrummet med utdrag ur olika kända texter
- Låna böcker och läs i uppslagsverk på biblioteket
Film och föreläsningar:
- TV-serie från UR: http://www.ur.se/Produkter/158018-Hej-litteraturen
- Flera olika Youtube-klipp från gymnasielärare Johan Wendell: http://www.youtube.com/playlist?list=PLEDCBE7C394081E69
Internetsidor:
Här kan man hämta gamla svenska författares texter i original: http://runeberg.org/
Om ni söker upp egna internetsidor är det viktigt att tänka på källkritiken. Sidan ska vara trovärdig och ni ska kunna försvara varför den är det. Om en privatperson skrivit en sida är det inte lika trovärdigt som om en expert skrivit den. Vi kommer att ha en lektion om källkritik i samband med detta arbete.
Obs! Ange alla era källor i sista bilden i presentationen!
För att klara minst E:
- Ni ska genomföra en muntlig redovisning där alla i gruppen pratar.
- Vi som lyssnar ska förstå allt ni säger i redovisningen.
- Redovisningen ska handla om den epok som ni fördjupat er i, om tiden, samhället och viktiga författare.
- I redovisningen ska ni presentera minst en viktig författare som skrivit under epoken, minst en text hen skrivit och förklara hur texten och författaren påverkats av epoken.
- Ni ska visa bilder och text i en Keynotepresentation som stödjer er redovisning (det vill säga förtydligar det ni berättar om).
- I slutet av Keynotepresentationen har ni en lista på samtliga källor som ni använt för att hitta fakta om er epok, samt skriver en kort källkritik där ni förklarar varför era källor är trovärdiga (utifrån det vi gått igenom på källkritikslektionen).